Історія кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи

Кафедра загальної педагогіки і педагогіки вищої школи функціонує у складі факультету педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва Університету Григорія Сковороди в Переяславі з 1 вересня 2005 року (до 12.07.2021 р. ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»), але її основи закладалися ще в перші роки створення Переяслав-Хмельницького філіалу КДПІ імені О.М. Горького у статусі загальноуніверситетського підрозділу.

Кафедра загальної педагогіки і педагогіки вищої школи відома під назвами: кафедра педагогіки (до 2004 р.), кафедра педагогіки та управління освітою (2004 р.), кафедра загальної і соціальної педагогіки та управління освітою (2005 р.), кафедра загальної і соціальної педагогіки (2008 р.), кафедра педагогіки (з 2010 р. і до 2019 р), кафедра загальної педагогіки і педагогіки вищої школи ( з 2019 р. до сьогодні).

З вересня 1998 року і до теперішнього часу завідувачем кафедри призначено доктора педагогічних наук, професора Ольгу Іллівну Шапран.

Використання викладачами кафедри сучасних інноваційних технологій, нових технічних засобів навчання, елементів дистанційного навчання сприяє ефективному викладанню циклу педагогічних дисциплін: «Реформування та модернізація системи освіти України», «Педагогіка вищої школи», «Педагогіка», «Історія розвитку зарубіжної та вітчизняної вищої освіти», «Основи педагогічної майстерності», «Порівняльна педагогіка», «Гендерна педагогіка», «Сучасні освітні технології», «Сучасні концепції зарубіжної педагогіки», «Методика викладання педагогіки», «Моделювання освітньої та професійної підготовки фахівця», «Комунікативні практики у закладі вищої освіти», «Корпоративний імідж ЗВО», «Педагогічна діагностика якості освіти у ЗВО», «Драматичне виховання», «Основи інклюзивної освіти», «Історія створення єдиного європейського освітнього простору», «Сучасна університетська освіта», «Академічна доброчесність в системі освіти» тощо.

Інноваційні розробки професорсько-викладацького складу кафедри апробуються в освітньому процесі у викладанні педагогічних дисциплін. Успішно, зокрема, впроваджується діалогічна й дискусійна форми проведення практичних і семінарських занять, індивідуальні науково-дослідні проєкти, моделювання дидактичних (виховних) ситуацій і прогнозування результатів їх вирішення, які сприяють формуванню в студентів позитивної мотивації до вивчення педагогічних дисциплін та інтересу до професії вчителя, викладача.

Професорсько-викладацьким колективом кафедри розробляються та впроваджуються електронні навчально-методичні комплекси з вищезгаданих навчальних дисциплін.

На кафедрі загальної педагогіки і педагогіки вищої школи здійснюється наукове керівництво кваліфікаційними роботами здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки галузі знань 01 Освіта/Педагогіка освітньо-професійної програми «Педагогіка вищої школи», а також аспірантами і докторантами за спеціальностями 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки, 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти, докторами філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки.

Колективом кафедри створені всі умови для професійного становлення студентів, наукового зростання аспірантів, здобувачів, молодих науковців.

Викладачі кафедри постійно рецензують дисертації, автореферати, виступають опонентами на захистах кандидатських і докторських дисертацій, на здобуття наукового ступеня доктора філософії.

Під керівництвом викладачів кафедри в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі захищені такі докторські дисертації:

  • Онищенко Наталії Петрівни на тему «Теоретичні і методичні засади підготовки майбутніх учителів до інноваційної виховної діяльності у процесі педагогічної практики», представленої на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий консультант доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна);
  • Мартинюка Анатолія Кириловича на тему «Теорія і практика диригентсько-хорової школи в Україні ХХ – початку ХХІ століття», представленої на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки (науковий консультант доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна);
  • Поліщук Ганни Віталіївни на тему «Теоретичні та методичні засади формування конфліктологічної компетентності майбутніх учителів іноземних мов у процесі професійної підготовки», представленої на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий консультант доктор історичних наук, професор, академік НАПН України Коцур Віктор Петрович);

кандидатські дисертації:

  • Носаченка Володимира Миколайовича на тему «Формування картографічної компетентності майбутніх учителів географії в процесі фахової підготовки», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник кандидат педагогічних наук, професор Розсоха Антоніна Павлівна);
  • Дудки Інни Геннадіївни на тему «Підготовка майбутніх учителів географії до організації позакласної діяльності учнів», за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник кандидат педагогічних наук, професор Розсоха Антоніна Павлівна);
  • Литвина Андрія Федоровича на тему «Формування технологічної культури майбутніх учителів загальнотехнічних дисциплін у процесі професійної підготовки», за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна);
  • Кононенко Інни Анатоліївни на тему «Професійне становлення майбутніх учителів філологічних спеціальностей у системі вищої освіти Франції», за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна);
  • Тонконог Наталії Ігорівни на тему «Формування індивідуальної стратегії освітньо-професійної діяльності у майбутніх учителів іноземних мов», за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна);
  • Бігуна Олександра Миколайовича на тему «Педагогічна підготовка майбутніх учителів середніх шкіл у коледжах Великої Британії», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник кандидат педагогічних наук, професор Розсоха Антоніна Павлівна);
  • Вихрестенко Жанни Володимирівни на тему «Формування готовності до групової навчальної діяльності майбутніх учителів початкових класів засобами технології партнерства», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна);
  • Скутіна Андрія Олександровича на тему «Педагогічні ідеї і наукова спадщина Дмитра Олександровича Тхоржевського (1930-2002 рр.)», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки (науковий керівник доктор педагогічних наук, професор Онищенко Наталія Петрівна);
  • Бережного Юрія Миколайовича на тему «Педагогічні умови професійного самовдосконалення майбутніх фахівців правоохоронних органів у вищих навчальних закладах МВС України», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник кандидат педагогічних наук, професор Розсоха Антоніна Павлівна);
  • Кравця Михайла Володимировича на тему «Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до краєзнавчої діяльності на засадах компетентнісного підходу», представленої на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти (науковий керівник кандидат педагогічних наук, професор Розсоха Антоніна Павлівна);

доктора філософії:

  • Бабченко Наталії Василівни на тему «Професійна підготовка магістрів з фізики в системі вищої освіти Республіки Польщі», представленої на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки (науковий керівник: доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна);
  • Плужник Оксани Василівни на тему «Підготовка вчителів початкової школи в університетах Чехії до професійної діяльності в умовах інклюзивної освіти», представленої на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки (науковий керівник: доктор педагогічних наук, професор Шапран Ольга Іллівна).

Науково-педагогічні працівники кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи працюють над науковою ініціативною темою «Інноваційна підготовка майбутніх учителів до професійної діяльності в умовах євроінтеграції» ((державний реєстраційний номер 0118U005234).

В Університеті Григорія Сковороди в Переяславі під керівництвом доктора педагогічних наук, професора О.І.Шапран плідно діє наукова школа «Технології формування професійної компетентності майбутніх фахівців».

Кафедра загальної педагогіки і педагогіки вищої школи успішно вирішує питання інноваційної підготовки викладачів ЗВО, майбутніх учителів-предметників для закладів загальної середньої освіти, створює для них монографії, навчальні посібники, словники, зокрема:

  1. Сучасний психолого-педагогічний словник / авт. кол. за заг. ред. О.І.Шапран. Переяслав-Хмельницький: Домбровська Я.М., 2016. 473 с.
  2. Шапран О.І., Різник В.В. Методологічні засади професійної освіти: навч.-метод. посіб. Київ: Корпорація, 2016. 80 с.
  3. Реформування і модернізація освітніх систем країн світу ХХІ століття: монографія / за наук. ред. О.І. Шапран. Переяслав-Хмельницький, (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2018. 384 с.
  4. Онищенко Н.П., Сергійчук О.М. Педагогіка: навч.-метод. посіб.: [у 2 ч.]. 2-ге вид., розшир. та доповн. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2018. Ч. І. 252 с.
  5. Сергійчук О.М., Онищенко Н.П. Педагогіка (Історія педагогіки): навч.-метод. посіб.: [у 2 ч.]. 2-ге вид., розшир. та доповн. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2018. Ч. І. 242 с.
  6. Сергійчук О. М., Онищенко Н. П., Хмельницька О. С. Організація та проведення практичної підготовки студентів педагогічних закладів вищої освіти: навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): «Видавництво КСВ», 2019. 220 с.
  7. Сергійчук О.М., Сембрат А.Л. Практикум з педагогіки і психології: навч.-метод. посіб. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2019. 302.
  8. Розсоха А.П., Носаченко В.М. Підготовка докторів філософії: нормативно-правова база / уклад.: В. М. Носаченко, А.П. Розсоха. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2019. 295 с.
  9. Розсоха А.П. Комунікативний підхід у підготовці майбутніх учителів англійської мови в початкових класах: навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький, 2019. 147 с.
  10. Шапран О.І., Новак О.М. Педагогіка вищої школи: навч.-метод. посіб. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2019. 280 с.
  11. Педагогічна інноватика: термінологічний словник / авт. кол. за заг. ред. О. І. Шапран. Переяслав-Хмельницький (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2019. 384 с.
  12. Тонконог Н.І. Індивідуальна стратегія освітньо-професійної діяльності майбутніх учителів іноземних мов: монографія. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2020. 206 с.
  13. Підборський Ю.Г., Хмельницька О.С. Педагогічна майстерність викладача: навч. посіб. Переяслав (Київська обл.): Домбровська Я.М., 2020. 156 с.
  14. Сергійчук О.М., Багно Ю.М., Плужник О.В. Основи корекційної педагогіки: навч.-метод. посіб. / за ред. О.М. Сергійчук. Переяслав: «Видавництво К С В», 2020. 226 с.
  15. Онищенко Н. П. Методика викладання педагогіки: навч.-метод. посіб. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2020. 162 с.
  16. Ткаченко Л. В., Онищенко Н. П. Соціальна педагогіка: навч.-метод. посіб. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я. М., 2020. 94 с.
  17. Вища освіта різних країн світу: монографія / за наук. ред О.І. Шапран. Переяслав: Домбровська Я.М., 2020. 303 с.
  18. Шапран О.І., Онищенко Н.П., Ткаченко Л.В. Моделювання освітньої та професійної підготовки фахівця: навч.-метод. посіб. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2020. 108 с.
  19. Стратегії та технології навчання молоді і дорослих: зб. наук. праць / наук. ред. О.І. Шапран. Переяслав (Київ. обл.): Домбровська Я.М., 2021. 310 с.

Під керівництвом завідувача кафедри, д.пед.н., професора О.І. Шапран проводяться міжнародні та всеукраїнські науково-практичні інтернет-конференції:

  • ІІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Розвиток ключових компетентностей майбутніх учителів у процесі професійної підготовки», 29 лютого 2016 р. (форма проведення – заочна);
  • IV Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Психолого-педагогічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців на компетентнісній основі», 28 лютого 2017 р. (форма проведення – заочна);
  • Всеукраїнська науково-практична конференція «Підготовка педагога ХХІ століття крізь призму ідей Василя Сухомлинського», 22 травня 2018 р. (форма проведення – очна);
  • V Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Сучасна українська освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих» 27 лютого 2018 р. (форма проведення – заочна);
  • VІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Сучасна українська освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих», 27 лютого 2019 р. (форма проведення – заочна).
  • VІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Сучасна українська освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих», 27 лютого 2020 р. (форма проведення – заочна).
  • VІІІ Міжнародна науково-практична інтернет-конференція «Сучасна українська освіта: стратегії та технології навчання молоді і дорослих», 25 лютого 2021 р. (форма проведення – заочна).

Професорсько-викладацький склад кафедри неодноразово нагороджувався грамотами, дипломами та похвальними листами.

Діяльність кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи Університету Григорія Сковороди в Переяславі спрямована на пошук продуктивних технологій навчання та виховання студентів як майбутніх фахівців, нових форм співпраці з педагогічними колективами закладів загальної середньої освіти, управлінськими структурами освітньої сфери щодо методичної підтримки й розробки спільних просвітницьких програм і проєктів із підвищення педагогічної культури майбутнього фахівця.

Наразі основна увага професорсько-викладацького колективу кафедри зосереджена на оновлення змісту теоретичної й практичної підготовки студентів – майбутніх учителів на основі європейських стандартів вищої педагогічної освіти і формування самодостатніх, конкурентоздатних фахівців.

Науково-педагогічні працівники кафедри не лише планово, а й позапланово підвищують свою педагогічну майстерність шляхом участі в різноманітних літніх школах « Морський Workshop з професійними хмарами та STEM»; школах-семінарах («Scholarship opportunities», «На шляху до інклюзії» у рамках проєкту «Відкрита школа» Асоціації з міжнародних питань Університету ім. Т.Г. Масарика, «Управління школою у суспільстві знань», «Технології STEM-освіти на допомогу Новій українській школі», «Ефективне навчання – найкращі практики», «Створення та керування дослідницькими та аналітичними проєктами»); тренінгах психологічної служби у межах проєкту – відкрита група психологічної підтримки «Психолог на платформі Zoom»; майстер-класах «Робота вчителів початкових класів з дітьми з особливими освітніми потребами»; проєктах «Передача європейського досвіду (менеджмент освіти, Чехія)», «Розвиток стратегічної компетентності майбутніх учителів у процесі опанування сучасних стратегій навчання» у рамках проєкту Ж.Моне); освітньому симпозіумі «Роль освіти в епоху дезінформації та технологічного прогресу»; тренінговій програмі з інфомедійної грамотності, конгресі зі спеціальної педагогіки та психології «Педагог в інклюзивному просторі: траєкторія фахової самоактуалізації»; вебінарах («The cloud storage service for the online studying on the example of the Zoom platform»; «Відбір видань до Web of Science Core Collection: критерії якості, процедура оцінювання»; «Публікаційна стратегія науковця»; «Можливості аналітичного інструменту InCites»; «Оценка научных публикаций: современные инструменты и их корректное применение», «Основні типи комунікативної взаємодії в мережі Інтернет», «Вебінар як форма дистанційного навчання», «Сервіс вебінарів та відеоконференцій за допомогою платформи Zoom», «Загальні правила відеоспілкування за допомогою хмарних сервісів на прикладі платформи Zoom», «Цифрові технології в дистанційному навчанні», «STEM-школа – 2020» за дистанційною формою навчання, «Інтернаціоналізація в Collegium Civitas. Програма Erasmus+. Основа інтернаціоналізації вищої школи в ЄС»).

Кафедрою загальної педагогіки і педагогіки вищої школи Університету Григорія Сковороди в Переяславі укладено договори співпраці щодо інноваційної педагогічної діяльності з міжнародними установами: Університет Гарика Масарика, Карлов університет (Брно, Прага, Чехія), Радою міжнародних наукових досліджень та обмінів (IREX) за підтримки Посольства США та Посольства Великої Британії в Україні.