«Мотиви полтавського народного розпису скрині»: гостям форуму «Сікорські читання» було проведено майстер-клас з малярства на склі - Факультет педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва
Факультет педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва > > Новини кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання > «Мотиви полтавського народного розпису скрині»: гостям форуму «Сікорські читання» було проведено майстер-клас з малярства на склі

Жовтолистого жовтня викладачі та студенти спеціальності «Образотворче мистецтво» взяли активну участь у Х Всеукраїнському історико-культурологічному форумі «Сікорські читання». Для гостей форуму було проведено майстер-клас «Мотиви полтавського народного розпису скрині» з використанням старожитньої техніки «малярство на склі».

Короткий екскурс в історію техніки «малярство на склі». Ця техніка має давні традиції як у професійному, так і в народному мистецтві, сягаючи корінням часів Візантії та Риму. Науковці стверджують, що «Малярство на склі» було відоме ще в античному Римі і в середньовічній Візантії, і тоді такі витвори належали до предметів аристократичного люксусу. У середньовічній Західній Європі поширилися вітражі, які заповнювали тематичними зображеннями і багатим декором полотнища вікон романських та готичних соборів. У XVIII столітті в Баварії, Австрії, Чехії та Словаччині поширилася мода прикрашати інтер’єри міщанських жител мальованими на склі композиціями, переважно на світську тематику.

Цікавим є те, що у центральній Європі розвиток цього виду живопису припадає на XVII-ХУІІІ ст. У часи Cередньовіччя в Італії малярство на склі оздоблювали літургійні предмети, а саме: вівтарі, елементи інтер’єру, тощо. У Франції, Німеччині, Швейцарії, Англії малярство на склі використовували для декорування ужиткових виробів, а від ХVІ століття вже почали виконувати у цій техніці станкові ікони та картини на біблійну тематику. Як досліджують відомі мистецтвознавці, малярство на склі від другої половини ХVІІІ століття пристосували народні майстри для серійного створення ікон, призначених для сільських покупців. Осередки цього виду народної творчості сформувалися у Німеччині, Австрії, Чехії, Словаччині, Польщі, а також у Румунії. За дослідженням О. Тріска, В. Откович, О. Найден, на українських землях розпис виробів зі скла був відомим ще у давньоруський період. У народних хатніх іконах на склі малювали Святих з Біблійного письма. У кожній країні, а також в різних регіонах створилася своя власна традиція малярства на склі: сюжети, мотиви, колірне рішення, виробилися свої характерні прийоми. Але, на превеликий жаль, відомостей про народних малярів, які займалися малюванням на склі в Україні у давні часи майже не збереглося.

Українське народне малювання на склі вперше експонувалося у Національному музеї на Виставці галицького народного примітиву XVI-XIX століть у 1939-у році

З років відродження незалежності України, професійні художники та народні майстри з великим захопленням та істинною любов’ю до рідної культури, знову звернулись до етнічного, національного мистецтва, зокрема до «Малярства на склі». У цьому виді мистецтва широко представлена культура народних мотивів тобто: свята, звичаї, вірування, символіка, реалії побуту, тобто все те, що люблять і передають з покоління в покоління люди.

Художня особливість українського малярства на склі виявляє себе яскравим колоритом, своєрідною, авторською стилізацією, декоративністю, площинністю зображення. Українські митці минувшини та сучасності з особливим натхненням звертаються до духовних образів: образи Марії та Ісуса, Миколая Чудотворця, всіх Святих, образ Юрія Змієборця, а також до зображення ангелів.

Опис до фоток: Роботи студентів спеціальності «Образотворче мистецтво», виконані у техніці «малярство на склі»

Як малювати. Особливістю цієї унікальної техніки є те, що на початку роботи підкладається ескізний рисунок. Маркером чи тушшю спочатку обводять усі основні контури рисунку, а коли контури висохнуть, наносимо фарбу, поступово заповнюючи малюнок від світлих до темних тонів. В останню чергу замальовують тло композиції. Мазки з фарбою накладають густо, щоб на просвіт, усе скло було перекрите. Якщо ми вибираємо гуаш, то бажано до неї додати невелику кількість клею ПВА.

Витвір буде споглядатись з лицьової сторони, з якої  можна оздобити роботу золотим чи срібним контуром. Нанесений контур  додасть композиції вишуканості композиції і певної завершеності.

Роботи студентів та викладачів кафедри мистецьких дисциплін і методик навчання, виконані у техніці «малярство на склі»

 

Усіх охочих доторкнутись до стародавнього виду мистецтва, запрошуємо в аудиторію «Етнодизайну імені народної художниці України Марії Буряк»№325.

Пресцентр факультету педагогічної освіти, менеджменту і мистецтва

Перейти до вмісту